ابراهیم بهمنی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهرستان کنگان و بندر شیرینو - دوره ششم

کارشناس فناوری اطلاعات پتروشیمی کاویان

مسئول ارتباطات و فناوری اطلاعات کانون فرهنگی هنری شهيد صياد شيرازی

مسئول روابط عمومی بخشداری سیراف ، شورای اسلامی شیرینو و بخش ، ورزش روستای و عشایری شهرستان کنگان

مدیر تبلیغات شرکت نسل سوم فناوران

عضو انجمن جامعه شناسی ایران

عضو انجمن انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

عضو انجمن انجمن کامپیوتر ایران

ابراهیم بهمنی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهرستان کنگان و بندر شیرینو - دوره ششم

کارشناس فناوری اطلاعات پتروشیمی کاویان

مسئول ارتباطات و فناوری اطلاعات کانون فرهنگی هنری شهيد صياد شيرازی

مسئول روابط عمومی بخشداری سیراف ، شورای اسلامی شیرینو و بخش ، ورزش روستای و عشایری شهرستان کنگان

مدیر تبلیغات شرکت نسل سوم فناوران

عضو انجمن جامعه شناسی ایران

عضو انجمن انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

عضو انجمن انجمن کامپیوتر ایران

نوشته های بلاگ

ابراهیم بهمنی : ضرورت استفاده از ظرفیت دریا برای کمک به معیشت ساحل‌ نشینان – یادداشت

ابراهیم بهمنی : ضرورت استفاده از ظرفیت دریا برای کمک به معیشت ساحل‌ نشینان – یادداشت

ابراهیم بهمنی فعال اجتماعی و سیاسی عضو هیأت رئیسه شورای بخش سیراف و بندر شیرینو: امیدوار هستیم دولت انقلابی و مردمی با همراهی استاندار رزمنده و جهادی که دارای تجربه خدمت به عنوان دستیار و مشاور وزیر نفت ،فرماندهی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاونت هماهنگ کننده نیروی دریایی سپاه پاسداران را نیز در کارنامه خود دارد توجه بیشتری به ضرورت حمایت و تقویت اقتصاد دریامحور در خلیج فارس داشته باشند و از ظرفیت دریا برای کمک به معیشت مردم ساحل‌نشین، استفاده بیشتری کنند.


از نمایندگان محترم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی (دکتر احمدی،دکتر رضایی، دکتر جمیری، دکتر کرمی) خواهشمندیم نگاه و توجه دولت به دریا و اقتصاد دریایی بیش از گذشته جلب کنند.
دریا، امروز ارزان‌ ترین مسیر حمل و نقل است سعی کنیم با افزایش،تعمیر و توسعه اسکله های تجاری و صیادی، مسیر خوبی را طی کنیم و ما می توانیم با توجه به افزایش و گسترش و با حمایت از لنج داران و سرمایه‌گذاران این حوزه با بنادر همسایه رقابت جدی داشته باشیم.

اقتصاد مبتنی بر دریا سهم قابل توجهی را امروزه در جهان دارد و بعضی از کشورها، سند توسعه را بر اساس اقتصاد دریایی تنظیم و تدوین کرده‌اند.
خلیج همیشه فارس، پهنه ای نیلگون سرشار از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ممتازی است که همجواری با تنها چند کیلومتر آن برای بسیاری از کشورها یک آرزو است، خداوند را شاکریم که استان بوشهر بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز با این دریا دارد.

اقتصاد دریا محور که از شعارهای مورد تاکید حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهوری عزیزمان در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایشان بوده است

طبق اعلام کارشناسان در زمان حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بنادر انجام می‌شود، بنابراین با توجه به این حجم گسترده، توسعه بنادر به‌عنوان دروازه‌های ارتباطی کشور در راستای توسعه دریا محور امری الزامی است.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در استان بوشهر که استانی آرمیده بر بستر نفت و گاز بوده و نیز بخش قابل توجهی از صادرات نفتی و گازی از این استان صورت می‌گیرد، هیچ جایگزینی برای شغل دریانوردی برای مردم این مناطق استان در نظر گرفته نشده است و چنین عواملی باعث شده تا ۸۰ درصد معیشت مردم به دریا و تجارت دریایی با لنج‌های سنتی گره بخورد.
دریا، نعمت خدادادی به عنوان پل ارتباطی ایران و راه دسترسی آسان لنج‌های چوبی سنتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است که فرصتی مناسب برای ساحل نشینان استان بوشهر از دیرباز بوده و هست تا از این طریق بتوانند زندگی خود را بچرخانند.

لنج‌های چوبی، سمبل سنتی کارورزی و کارآفرینی و معیشت مردم این دیار به شمار می‌آیند.

ضرورت حمایت و تقویت اقتصاد دریامحور در گناوه

 

نام خلیج‌فارس که به زبان می‌آید شاید تصویر لنج های چوبی و ناخدایانی که سکان آن را در این دریای نیلگون به حرکت درمی‌آورند، در ذهن آدمی پدیدار شود، لنج هایی که تنها کالا با خود حمل نکرده بلکه می‌توان آنها را سفیرانی دانست که فرهنگ و سنن ایران‌زمین را با خود به کشورهای دیگر برده و عظمت و قدمت میراث داران خلیج‌فارس را به سایر نقاط جهان انتقال داده‌اند.

ته لنجی، حیات اقتصادی مردم مرزنشین استان بوشر از دریا

کالای همراه ملوان ( ته لنجی) نوعی واردات کالا است که در جنوب ایران از دیرباز رواج داشته و به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی هستند که به عنوان امتیازی برای توسعه مناطق مرزی و محروم به برخی بنادر و شهرهای مرزی ایران برای گذران زندگی ساحل نشینان در سال‌های دور اعطا شده‌است.

ته لنجی زنجیره‌ اقتصادی وسیعی را در بنادر استان بوشهر ایجاد کرده که شامل ملوانان، لنج‌داران، کارگران، ماشین های حمل‌بار و مغازه ‌دارها می‌شود و اصلی ترین راه معاش مردم بنادر استان بوشهر است.

داد و ستد مردم ساکن در مناطق مرزی نوار ساحلی جنوب کشور حتی قبل از انقلاب اسلامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و صادرات و واردات کالاهای اساسی از جمله ته لنجی رایج بوده‌است و همه نیز بر این امر واقف هستند.

ضرورت حمایت و تقویت اقتصاد دریامحور در گناوه

حیات اقتصادی بسیاری از بنادر جنوبی ایران، بویژه شهرها و بنادری های استان بوشهر وابسته به سهمیه کالایی است که ملوانان می‌توانند در سفرهای دریایی خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ارمغان بیاورند.

خیلی‌ها از مردم بنادر استان بوشهر از بازار ته‌لنجی نان می‌خورند از خدمه شناور گرفته تا صاحبان خودروهای باربری و از بازاری گرفته تا حتی کسی که در زمینه گردشگری فعال است و به بازارگردانی که به هوای خرید کالای ارزان قیمت به بنادر این استان سفر می‌کنند.

باوجود اینکه ته لنجی، راه درآمد بسیاری از ملوانان این استان از سال‌های دور مطرح است و بسیاری از شغل‌ها در کنار آن به وجود آمده است، اما در سال های اخیر همواره دچار فرازونشیب های زیادی شده است.

اکثر شهرستان‌های استان بوشهر که از این امتیاز برخوردار هستند توانسته‌اند پیشرفت چشمگیری در حوزه گردشگری و اقتصادی داشته باشند و بازارهایی با بهره از کالاهایی با کیفیت را توسعه ببخشند.

در حالی که بخش صنعتی‌ برای ایجاد اشتغال در این مناطق وجود دارد اما جنوان بومی اکثرا با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، ته‌لنجی‌ اشتغال بسیار خوبی را چه کاذب یا واقعی بصورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرهای مرزی ایجاد کرده‌است.

اگرچه اشکالات و ایراداتی به واردات ته لنجی از سوی مرکزنشینان وارد شده و هر از چندگاهی دستخوش تغییر و با محدودیت‌ها و اعمال قانون‌هایی مواجه می‌شود اما همچنان امید زندگی مرزنشینان بوده و درصورتیکه تعطیل شود، عده زیادی بیکار و منطقه از رونق اقتصادی بازخواهد ایستاد و معیشت مرزداران با مشکل روبرو خواهد شد.

رشد قاچاق و ناهنجاری‌های اجتماعی، بیکارشدن هزاران نفر، گرانی سرسام آور و رکود بازار تجاری از پیامدهای مهم حذف ته لنجی در مناطق ساحلی است.

تداوم فعال بودن واردات کالای همراه ملوان نقشی مهم در بازدارندگی از بیکاری و کسب در آمد مردم این مناطق در برهه کنونی که کشور با شیوع ویروس کرونا درگیر شده دارد.

ساحل نشینان این دیار توقع دارند، ته لنجی برای همیشه قانونمند و ساماندهی شود تا به دور از هرگونه دلهره و اضطراب و با آرامش خاطر از این فرصت و ظرفیت به کسب و کار بپردازند و در جوار آب های نیلگون خلیج فارس زندگی بدون دغدغه‌ای را سپری کنند.

پرورش آبزیان از دیگر ظرفیت‌های مهم اقتصاد دریا محور

احداث مجتمع های پرورش آبزیان یکی از طرح‌های توسعه آبزی پروری در این استان باید باشد و با اجرا این طرح گام بزرگی در پیشرفت و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بومیان منطقه بخوبی برداشته خواهد شد گفتنیست این مسئله تحول اساسی در رفع محرومیت، توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه داشته باشد.

2060383.jpg (600×399)

 

مغفول ماندن گردشگری دریایی در شهرستان دارای دریای استان بوشهر

گردشگری دریایی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای کشورهای دارای دریا و ساحل شناخته می‌شود اما استان بوشهر به ویژه شهرستان های کنگان، دیر و عسلویه با دارا بودن ساحل زیبا و طولانی با خلیج‌فارس تاکنون نتوانسته از این ظرفیت خدادادی بهره کافی داشته باشد.

صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم درحال رشد در جهان است که در این ارتباط با ایجاد بسترها و امکانات لازم از جمله تورهای گردش دریایی، تفریح‌ها و ورزش‌های آبی و دیگر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل تلاش می‌کنند با دارا بودن هر میزان ساحل از آن، برای گسترش صنعت گردشگری استفاده کنند.

شهرستان های صنعتی دیر ،کنگان،عسلویه به دلیل حجم زیاد مسافر می تواند بهرین سواحل برای گردشگری هم باشد و این سواحل برای سرمایه‌گذاری بسیار مستعد است اما بلااستفاده مانده و استفاده مناسبی برای اجرای طرح‌های گردشگری دریایی از آن نشده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های این صنعت نه ‌تنها موجب رونق اقتصادی و ورود توریست به این شهرستان و استان بوشهر می‌شود بلکه در ایجاد اشتغال و رونق در زمینه کسب‌وکار نیز بسیار موثر خواهد شد.

مردم این دیار از دولت مردمی رئیسی توقع و انتظار دارند همانگونه که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی زمان تبلیغات انتخاب ریاست جمهوری با مردم استان بوشهر یکی از شعارهای خود را تاکید بر اقتصاد دریا محور و ساماندهی ته‌لنجی عنوان کرد ، ابن وعده ها محقق و جامه عمل پوشانده شود.

با آرزوی بهترین ها برای شما ابراهیم بهمنی شورای بخش سیراف و بندر شیرینو

 

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید