نقدی بدون غرض ورزی: بعد از چند سال، فقط یک فونداسیون،آیا مشکل سختافزاری نیست؟
اخیراً جناب دکتر محمدیزاده، استاندار محترم بوشهر، در اظهاراتی بیان کرده است که مشکل مدارس در این استان “سختافزاری نیست” و تأکید کرده که تجهیزات لازم برای مدارس خریداری شده است، وی در ادامه گفت: اردوهای فرهنگی و راهیاننور را به طور مرتب برگزار میکنیم و مشکل ما در بوشهر سختافزاری نیست و در حوزه آموزش و پرورش در بخش تعلیم و تربیت و جهت آن دچار مشکل هستیم.
از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ پیشرفت پروژه مدرسه دبیرستانی در شهر شیرینو فقط بتن ریزی فونداسیون (بتن مگر) بوده است، آیا این مسئله نرم افزاری است؟
اما واقعیت میدانی نشان میدهد که با گذشت بیش از دو سال و شش ماه از کلنگزنی این پروژه گذشته است، هنوز به ۲۰ درصد پیشرفت نرسیده است. (گرچه همین بتن ریزی فونداسیون (بتن مگر) هم استاندارد نیست) این اختلاف بین اظهارات مسئولان و واقعیتهای موجود، پرسشهایی را در ذهن مردم ایجاد میکند.
بررسیها نشان میدهد که عدم پیشرفت پروژههای عمرانی مرتبط با آموزش و پرورش در بوشهر بیشتر ناشی از ضعف مدیریت و عدم نظارت کافی است. برخی از مسئولین در نوسازی اظهار داشته اند که پیمانکار پروژه پس از برنده شدن مناقصه، کار را رها کرده و به پروژههای پتروشیمی مشغول شده است. این وضعیت نگرانکننده نه تنها بر تأخیر در تکمیل زیرساختهای آموزشی تأثیر میگذارد، بلکه موجب سلب اعتماد جامعه به اجرای پروژههای آموزشی میشود.
احمدی مدیرکل نوسازی بارها وعده تغییر پیمانکار (فسخ پیمان ماده ۴۶ و ۴۷) به مسئولین محلی شهر شیرینو داده بود، اما این مهم هیچ وقت محقق نشد.
متأسفانه، مشکلات مدارس در شیرینو به طور جدی مورد توجه قرار نمیگیرند. مدیران مدارس چندین مرتبه درخواستهایی به شهرداری شیرینو برای مساعدت و رفع مشکلات ارسال کردهاند، در حالی که این مشکلات باید از سوی آموزش و پرورش و نوسازی مدارس حل و فصل شوند. این رویه نشاندهنده ضعف در پاسخگویی و هماهنگی بین نهادهای ذیربط است و عدم توجه به نیازهای واقعی مدارس را نمایان میسازد.
مسألهای که باید تأکید شود این است که مشکلات موجود به گردن استاندار هم نیست. بلکه مدیران مربوطه، مانند مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل نوسازی مدارس، باید پاسخگو باشند. به نظر میرسد که این مدیران آمار و دادههای نادرستی را گزارش کردهاند که باعث سردرگمی استاندار و بیاعتمادی مردم شده است.
تأخیر در پروژهها به همراه عدم تخصیص اعتبار بهموقع، به شدت بر کیفیت آموزش تأثیر منفی میگذارد و اعتبار تخصیصیافته در سال ۱۴۰۰ به تدریج ارزش خود را از دست میدهد.
استاندار محترم به مشکلات تعلیم و تربیت اشاره دارد، اما واقعیت این است که شرایط فیزیکی و زیرساختی مدارس نیاز به بازنگری جدی دارد. اگر این موضوعات به شکل مؤثری مورد توجه قرار نگیرند، اثرات منفی آن به کیفیت آموزش و تربیت نسل آینده تسری خواهد یافت.
مسئولان آموزش و پرورش و استانداری بوشهر باید با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود، اقداماتی جدی و مؤثر برای رفع مشکلات زیرساختی و آموزشی انجام دهند. همکاری و هماهنگی بیشتر بین نهادهای مختلف میتواند در بهبود وضعیت موجود نقش بسزایی ایفا کند.
با توجه به این شرایط، این سؤال مطرح میشود که آیا مسئولان درک صحیحی از نیازها و چالشهای واقعی در حوزه آموزش و پرورش دارند؟ هماکنون زمان آن رسیده که اقداماتی مؤثر و عملی که صرفاً به وعدهها محدود نیستند، انجام شود تا شرایط آموزشی در بوشهر بهبود یابد و اعتماد عمومی به تدریج بازسازی گردد.
پ ن: بتن مگر یا به تعریفی بتن رگلاژ کف قالببندی فونداسیون در حقیقت یک بتن با مقدار سیمان کم است.
تا جهت آمادهسازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا میگردد.